Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

03 november 2013

Najaarslekkers


Ik ben dol op het najaar. Nee, niet omdat het mooi weer is, maar wel omdat het najaar wat mij betreft het lekkerste eten op tafel brengt. Spruitjes bijvoorbeeld! Goed, ik hou nog steeds nostalgie naar die lekkere écht bittere spruitjes van weleer, maar zo'n lekkere stronk waar je de miniatuurkooltjes zélf af plukt (ze zijn dan niet uitgedroogd en het 'kontje' hoeft er niet af) maakt ook wel weer wat goed.

Nu kun je spruitjes heel traditioneel klaarmaken. Dat betekent dat je ze een minuut of 15-20 in water kookt. Eerlijk gezegd snap ik best dat kinderen de groente op die manier klaargemaakt niet blieven. Ik snap ook niet waarom hele volksstammen het nog altijd zo doen.

Hoe dan wel? Halveren en dan lekker een kwartiertje stoven in boter op heel laag vuur en daarbij af en toe omscheppen. Echt: je weet niet wat je proeft. Sowieso is dit voor bijna alle groenten een heel fijne manier van bereiden, waarbij je veel meer smaak krijgt.

Gisteren maakte ik curry met de spruitjes en omdat menigeen op Twitter zei het recept te willen hebben, wil ik dat hier best wereldkundig maken. Op zondagavond, ja. Door de week heb ik het inmiddels doorgaans echt te druk om te bloggen dezer dagen--dat leg ik hier binnenkort nog wel eens uit. Gelukkig staan er met dit stukje mee intussen 1751 berichten op dit blog. Voorwaar leesvoer genoeg, zou ik zeggen!

Curry van spruitjes met cashewnoten

Nodig voor twee:

- 300 g spruitjes
- 100 g ongezouten cashewnoten
- 50 g boter
- 1 ui
- 3 tenen knoflook
- 1 eetlepel curry madras
- theelepeltje pikante chilipoeder
- 50 ml room
- bosje koriander
- zout

Was de spruitjes en halveer ze. Snipper de ui en hak de knoflook. Verhit boter in een gietijzeren braadpan en fruit de uien aan tot ze glazig zijn. Voeg dan de spruitjes toe, schep even om zodat ze met de boter bedekt zijn, doe het deksel op de pan en laat ze gedurende een minuut of 12 garen. Voeg de gehakte knoflook toe en laat nog even twee minuutjes meegaren, voeg de curry madras toe, draai het vuur halfhoog en laat nog even een minuutje onder regelmatig omscheppen meegaren. Voeg zout naar smaak toe. Roer nu het chilipoeder door de spruitjes.

Voeg de room toe en laat deze op halfhoog vuur tot ongeveer eenderde inkoken. Hak ondertussen de koriander. Draai het vuur uit en roer de cashewnoten door het mengsel, laat ze nog even van het vuur af meewarmen. Schep de curry op borden en bestrooi met de koriander.





Nieuw dit najaar

Labels:

3 Comments:

  • At 5 november 2013 16:09, Blogger Piet said…

    Veel mensen zullen het nog lekkerder gaan vinden als ze ongebakken cashewnootjes gaan kopen in de Toko en deze thuis bakken in Ghee. Een fantastisch produkt die de roomboter kan vervangen. Ook het gebruik van kokosroom i.p.v. room van dierlijke oorsprong maakt het m.i. extra lekker. Wie helemaal uit zijn bol wil gaan maakt zijn eigen curry madraspoeder vers! Leen daarvoor het boek Goed Gekruid (The Spices of Live) van Sheldon Greenberg & Elisabeth Lambert Ortiz) via de Bieb.

     
  • At 6 november 2013 20:56, Blogger Lot said…

    Spruitje heb ik nog nooit lekker gevonden, echt elke keer als ik het ergens te eten kreeg geprobeerd op vele manieren bereid maar ik vond het nog nooit acceptabel.
    Ik hou helemaal niet van kool eigenlijk en doe ook altijd veel smaakmakers bij bloemkool etc. zodat ik het toch kan eten omdat het gewoon goede gezonde voeding is zeker in de winter.

    De curry spreekt me wel aan eigenlijk en de nootjes lijken me ook een goede toevoeging. Er liggen 10 kilo voor vriend in de vriezer, die is er gek op. Zal het toch eens op deze manier proberen voor mezelf.

     
  • At 11 november 2013 17:35, Blogger kokkerelles said…

    Heerlijk! Zojuist gemaakt en alvast voorgeproefd, ik heb er alleen wat minder chilipeper in gedaan ivm kinderen die mee eten, 2 mespuntjes ongeveer. Ga ik vaker maken!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home