Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

25 oktober 2006

Energiezuinig koken

U kent ze wel, die dagen dat een mens de tweede versnelling maar niet blijkt te kunnen vinden, de adrenaline maar niet wil gaan stromen en er weinig tot niets uit de handen komt. Een verstandig eetschrijver heeft voor dat soort dagen een reserve aan verhalen klaar, maar op sommige punten ben ik niet verstandig. Wel wil ik, met minimale inspanning en met gebruikmaking van wat ik in huis heb, een warme maaltijd waar ik nog wat plezier aan beleef, liefst één waar ik de fles chardonnay bij kan leegmaken die al twee dagen met een vacuvin-dop op in de koelkast staat.

In huis:
- 1 af te bakken ciabatta
- 300 g rundergehakt
- Tasty Tom tomaten
- een stuk Emmentaler
- pikante paprikapoeder

Verwarm de oven voor op 200 graden. Snijd de ciabatta doormidden en dan nog eens in de lengte in tweeën en hol ze uit tot er nog een centimeter kruim in achterblijft. Vul het brood met het gehakt en zet het een kwartier in de oven tot het brood knapperig en het gehakt mooi bruin is. Snijd intussen tomaten in schijfjes en schaaf plakken kaas af. Leg de tomaten op het gehakt, leg er de plakken kaas over en bestrooi met het paprikapoeder. Zet de oven op de grilstand en plaats er de broodjes nog even in tot de kaas gesmolten is.

Leg de broodjes op borden en eet ze met de hand, al dan niet landerig op de sofa voor de buis hangend. Drink er een koel glas chardonnay bij.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home